Tinholt

overzicht
Tinholt

Tinholt


“Proud to do it different.” Een afgeleide Mitsubishi kreet die precies de lading dekt van een serieus occasion managementtraject bij Mitsubishi dealer Tinholt te Velserbroek. Per januari 2008 nam CRM daar de gebruikte auto processen onder de loep met behulp van een zogenaamde Used Car Scan. Daaruit vloeide een plan van aanpak voort voor een intensief traject van ondersteuning en verandering. Het plan bevat een aantal duidelijk geformuleerde doelstellingen. Die optimaliseren de kritische gebruikte auto processen en maken tegelijkertijd ruimte voor meer rendement in de gebruikte auto afdeling. Een prettig vooruitzicht in tijden van economische onzekerheid.

“Het aanbod kwam vanuit Mitsubishi Motorsales Nederland” zegt Rob Medenblik, commercieel directeur bij Tinholt. “Toen we de jaardoelstellingen voor nieuwe auto verkopen bespraken, heb ik aangegeven dat ons toenmalige occasionbeleid de beoogde ambities niet toeliet. Het klinkt misschien gek, maar ik had al snel in de gaten dat je zonder deugdelijk occasionbeleid geen winst en rendement boven water kunt trekken, laat staan dat je dan aan je aantallen nieuw kunt komen.”

Proud to be different!


Met de billen bloot

“Tijdens de Used Car Scan moet je wel even met de billen bloot”, geeft Rob toe. “Bij ons kwam aan het licht dat diverse processen niet op orde waren. Dat kostte ons regelrecht marge. Ons onderbuikgevoel werd nu met bevestigd met glasheldere cijfers. Zo’n spiegel voorgehouden krijgen is even schrikken, maar gelukkig bleek ook dat we voldoende verbeterpotentieel hebben. Aan de slag dus.”

Edwin van Isselt, consultant bij CRM, vormt een prima team met Rob Medenblik en niet te vergeten directeur en eigenaar van het bedrijf: Rob Tinholt. Commitment van de directie en de mensen die de kar trekken bij dergelijke verandertrajecten is een absolute randvoorwaarde voor een succesvolle afloop. Van Isselt: “het plan van aanpak is geen dik boekwerk, maar bestaat uit een zeer praktisch en overzichtelijk aantal opleverpunten. We hebben er dit jaar vijf bezoeken opzitten en elke keer werken we een paar van die punten af. De to-do lijst wordt steeds kleiner en gaandeweg evalueren we de verbeteringen aan de hand van concrete bedrijfsresultaten. Dit motiveert alle betrokkenen.”

MarktExpert

“Om de consultancy kracht bij te zetten hebben we een abonnement op  MarktExpert gebruikte auto’s genomen”, gaat Rob enthousiast verder. “Hiermee meten we op basis van 6 kengetallen waar we staan. Onze eigen doelstelling zetten we af tegen de mogelijkheden die de markt biedt. Zo zien we bijvoorbeeld duidelijk waar en wanneer onze producten verkocht worden. Wel zo makkelijk, want nu kunnen we actiegericht te werk gaan. Ook zien we in welk gedeelte van ons verzorgingsgebied we nog niet sterk genoeg vertegenwoordigd zijn. Daar passen we onze marketingcampagnes weer op aan. In verband met de kredietcrisis vinden we het fijn om te weten welke auto’s we nu op voorraad dienen te hebben, maar ook dat we zien dat er wel degelijk auto’s verkocht worden -al roept iedereen dat het moeilijk is. Een voorbeeld van een actie die voortkomt uit onze MarktExpert kennis is dat we enkele Outlanders op LPG hebben geadverteerd. Daar bleek vraag naar te zijn. We vingen prompt twee vliegen in een klap: de Outlander was verkocht en de werkplaats werd gevuld.”

Alles op de rit

“Samengevat mag je zeggen dat de samenwerking met CRM me uitstekend bevalt. Doordat we vrijwel alle processen op orde hebben, zien we de cijfers gestaag beter worden.  We kunnen met opgeheven hoofd afscheid nemen van Edwin”, besluit Rob Medenblik. Edwin van Isselt sluit zich daarbij aan. “Tinholt is goed voorbereid op de toekomst. Graag zie ik nog één laatste proces aangescherpt, maar dan laat ik het ook met een gerust hart over aan de leiding. Al met al is er sprake van een echte win-win-situatie.”

Tinholt

Resultaten


Tinholt