CRM analyseert de gebruikte Kia Sportage markt


overzicht CRM analyseert de gebruikte Kia Sportage markt

Datum:
15 maart 2016
Door:
Michel van Roon
Filters:
Blog, Nieuws
Reacties:
0

De nieuwe Kia Sportage is een aantrekkelijke en goed rijdende auto. Dat hebben we ervaren tijdens de week dat de auto bij ons op bezoek was (filmpje). Maar een goed rijdende auto is niet altijd voldoende om succesvol te zijn in de markt en op restwaarde gebied. Daarom analyseren Michel van Roon en Jeroen van den Broek twee belangrijke factoren voor verkoop succes:

  • de markt voor de gebruikte Kia Sportage
  • de kracht van de Kia dealer organisatie

Zoals gebruikelijk gebruiken ze daarbij MarktExpert gebruikte auto's.

Kia Sportage in de gebruikte auto markt

Bij CRM bekijken we een nieuwe en gebruikte auto altijd vanuit verschillende perspectieven met verschillende kengetallen. De belangrijkste kengetallen zetten we graag voor je op een rijtje:

  • Gemiddelde statijd
  • Statijdfactor eigen merk
  • Concurrentiepositie eigen merk
  • Gemiddelde statijd ander merk
  • Statijdfactor ander merk

Statijdfactor

Dat statijden van belang zijn om de courantheid van een auto te bepalen, is geen verrassing. Maar hoe gezond zit de voorraad  van bijvoorbeeld een dealerorganisatie in elkaar? Een minder bekend, maar krachtig kengetal dat daar antwoord op geeft, is de statijdfactor. De statijdfactor toont in 1 cijfer  of er inbalans is in een gebruikte auto voorraad. Is de gebruikte auto voorraad in balans, dan weten we uit ervaring dat de statijdfactor dan tussen de 0,75 en 1,25 ligt. De statijdfactor van de gebruikte Kia Sportage ligt op 1,04 en dat is dus een nagenoeg perfecte score.

Concurrentiepositie

De concurrentieposite bepaalt hoe goed een bepaalde organisatie haar eigen merk in de gebruikte auto markt weet te verkopen. De concurrentiepositie toont de kracht van de organisatie ten opzichte van de concurrentie. Die kracht bepaalt ook of een dealer organisatie een bepalende factor is bij de tot standkoming van restwaardes. Ook hier scoort Kia goed met een concurrentiepositie van 34,4% voor de Kia Sportage.

Wat is jouw concurrentiepositie?

De concurrentiepositie beoordeel je niet alleen voor een merk op landelijke basis. Juist op lokaal niveau wil je weten of jij het adres bent voor een goede gebruikte auto. De concurrentiepositie werkt dus ook lokaal als een kengetal dat direct aangeeft hoe goed jij je lokale markt bedient.

Wil je meer weten van het kengetal Concurrentiepositie, kijk dan naar een Vlog dat Jeroen eerder opnam waarin hij de concurrentiepositie toelicht. Een proefabonnement op MarktExpert nemen? Neem gerust contact met ons op. We geven je snel inzicht in hoe sterk jij bent in jouw gebruikte auto markt.

 

Schrijver


Michel van Roon
Michel van Roon - Senior Consultant / Oprichter

“Zonder weerstand geen glans”

Commercieel zwaargewicht en transformatiespecialist in de autobranche. In staat complexe materie plat te slaan in hapklare porties. Inspireert mensen en structureert processen. Tilt teams naar een hoger niveau met één doel voor ogen: plezier en prestatie samenbrengen.

Meer nieuws