De showroom, terug van weggeweest


overzicht De showroom, terug van weggeweest

Datum:
28 februari 2015
Door:
Michel van Roon
Filters:
Blog, Nieuws
Reacties:
0

In de afgelopen jaren hebben we het vaak gehad over de invloed van het internet op het showroombezoek. Menig scenario houdt er rekening mee dat de functie van de showroom door het internet wordt overgenomen. Niets blijkt minder waar.

De laatste tijd lees ik steeds vaker dat de winkel weer terugkomt. Weliswaar niet in zijn oude vorm, maar wel als belangrijk onderdeel van het koopproces.

Phy-gital consument

Zo onderzocht Mindtree, leverancier van IT oplossingen binnen retail de wensen van de consument. Niet verrassend, de klant verwacht een naadloze aansluiting van de online ervaring met die van de winkel. Als de ervaring onderscheidend is, dan is men meer bereid te kopen. http://www.mindtree.com/phygitalshopper/global/

De showroombezoeker komt terug

Meer aan de automotive verwant is de visie van ex Autotrader CEO Chip Perry. Twee punten vallen op.

Internet is niet meer weg te denken in het autobedrijf. Maar krijgt de internetpresentatie op directieniveau net zoveel aandacht als bijvoorbeeld de panden waarin autobedrijven gehuisvest zijn? In de regel niet. Een technologie kloof zorgt voor een traditionele blik op het retailen van auto’s. Maar zonder een perfecte online aanwezigheid, krijg je gewoon minder mensen over de vloer.

De ‘showroom bezoeker’ komt terug. In de VS meldt slechts 1/3 van de prospects zich via digitale media. 2/3 komt onaangekondigd de showroom binnenlopen. Men heeft de auto ‘thuis’ al uitgezocht en verwacht zonder aankondiging te kunnen proefrijden en kopen. In het Verenigd Koninkrijk is dit percentage al 50%. De showroom is dus de eindbestemming van het zoekproces. En voor het showroombezoek ben je digitaal als autobedrijf dus al gechecked.

Consequenties voor het autobedrijf

Als klanten thuis hun ‘huiswerk’ doen en anoniem wensen te blijven, moet al je informatie online te vinden zijn. Geen vraag mag onbeantwoord blijven. Dat vraagt belangrijke investeringen in je website(s).

Als klanten je showroom bezoeken moet deze een aanvullende ervaring hebben. Denk hierbij aan merkbeleving maar ook klantvriendelijkheid van (verkoop) personeel.

Online & Offline, 1 wereld

Wil je als autoretailer relevant blijven, dan moet je investeren in de clicks en de bricks. Dat vraagt niet alleen geld, maar vooral ook een nieuwe attitude. Ben jij er klaar voor?

 

Schrijver


Michel van Roon
Michel van Roon - Senior Consultant / Oprichter

“Zonder weerstand geen glans”

Commercieel zwaargewicht en transformatiespecialist in de autobranche. In staat complexe materie plat te slaan in hapklare porties. Inspireert mensen en structureert processen. Tilt teams naar een hoger niveau met één doel voor ogen: plezier en prestatie samenbrengen.

Meer nieuws