Denken als een start-up


overzicht Denken als een start-up

Datum:
21 september 2016
Door:
Michel van Roon
Filters:
Reacties:
0

 

Heb jij dat ook? Dat je na je vakantie vaak meer goede voornemens hebt dan met Oud en Nieuw? Gek eigenlijk, dat je pas na een paar dagen rust, goede voornemens maakt. De menselijke geest heeft blijkbaar even ruimte nodig om alles met een frisse blik te kunnen bekijken.

Strategie vs. budget

Ik ben vast niet de enige die soms te weinig tijd neemt om na te denken over strategie en toekomst. Ik heb het geluk dat ik met en voor klanten regelmatig mag nadenken over de toekomst. Dat maakt het denken over mijn eigen strategie stukken makkelijker.

Maar hoeveel tijd besteden we in het autobedrijf aan nadenken over de toekomst? Strategievorming wordt nog wel eens verward met budgetteren. Een budget is weliswaar de cijfermatige invulling van je strategie, maar is dat strategievorming? Is een budget vaak niet het budget van dit jaar plus of min een beetje? Strategievorming en budgetteren staan mijns inziens regelmatig op gespannen voet.

Benen op tafel

Is strategievorming dan benen op tafel en filosoferen? Op zich kan strategievorming daarmee starten, maar vraagt in de regel iets meer. Een wat concretere manier van denken over de toekomst. Wat mij altijd helpt, is simuleren alsof ik CRM vandaag op nieuw zou starten. Wat zou ik anders doen en wat het zelfde? Dat zet mij aan tot nadenken over keuzes. Keuzes die soms voor de hand liggen, maar soms ook pijnlijk duidelijk maken waar je zelf moet bijsteppen en de bakens moet verzetten.

Start-up

Zullen we iets afspreken? Als we de komende tijd weer volop aan de slag gaan met onze budgetten, nemen we ook even de tijd om bij een kop koffie even na te denken. Alsof we net starten met ons bedrijf. Denken als een start-up. De nieuwe inzichten die dat oplevert, kunnen wel eens bepalend zijn voor je strategie. Je budget volgt dan vanzelf.

Schrijver


Michel van Roon
Michel van Roon - Senior Consultant / Oprichter

“Zonder weerstand geen glans”

Commercieel zwaargewicht en transformatiespecialist in de autobranche. In staat complexe materie plat te slaan in hapklare porties. Inspireert mensen en structureert processen. Tilt teams naar een hoger niveau met één doel voor ogen: plezier en prestatie samenbrengen.

Meer nieuws