Digital Sales Power


overzicht Digital Sales Power

Datum:
01 mei 2014
Door:
Michel van Roon
Filters:
Nieuws
Reacties:
0

Eind 2013 mochten we zo'n 35 Citroën dealers in ons trainingscentrum in Den Bosch ontvangen. Hun doel: Vergroten van Digital Sales Power. Een nogal pretentieuze doelstelling op het eerste gezicht. Toch zijn we daar goed ingeslaagd. De ingrediënten van deze succesvolle dagen zetten we graag op een rijtje. 

Inspiratie

Als je elke dag in je eigen bedrijf hard werkt om de business draaiende te houden en er bij voorkeur ook nog wat mee verdient, valt het niet mee om je op de hoogte te houden van marktontwikkelingen. Aan de hand van talloze actuele voorbeelden uit andere branches zie je wat er op de autobranche afkomt. Dat is soms best bedreigend, maar als je toekomstbestendig wilt ondernemen,dan levert dat veel inspiratie op.

Marketing vs. Sales

Het exclusieve franchise systeem heeft voor de ondernemer in onze branche veel voordelen gehad. Zwart wit gezien zorgde de importeur of fabrikant dat er klanten in de showroom kwamen en de dealers verkochten ze de auto's. Hoe anders is dat nu. De effectiviteit van massa media staat zwaar onder druk en consumenten bepalen, met een grotendeels online zoektocht, bij welk merk en welk autobedrijf ze gaan kopen. De importeur heeft hier nog wel invloed, maar of je als dealer succesvol bent, wordt ondertussen door andere factoren bepaald. De 'ouderwetse' verkoopfunctie van het autobedrijf staat onder druk.

We moeten ons meer en meer bezighouden met digitale sales. Hoe krijg je als autobedrijf een online klant uit de cloud naar jouw bedrijf. Daarbij volstaat het niet meer om met wat portals samen te werken. Want dat doet iedereen. Meer als ooit tevoren wordt van je verwacht dat je je als marketeer opstelt. Want juist een marketeer positioneert het autobedrijf zo in de markt dat klanten graag naar je toekomen.

Technologie is drijvende kracht

Wil je het verschil maken als ondernemer, dan worden weloverwogen keuzes van je verwacht.  Welke portals zet ik in om klanten te lokken? Word ik actief op Sociale Media en wat wil ik dan bereiken? Ga ik aan de apps? Welke content ga ik mijn klanten bieden? Moet ik gebruik maken van video? Alleen voor gebruikt, of toch ook voor de werkplaats en verkoop nieuw? Hoe ziet mijn klantcontactencyclus er gedurende het jaar uit? Hoe je ook naar je bedrijf kijkt, technologie bepaalt in hoge mate wat klanten van je (gaan) verwachten. Dat is spannend, uitdagend en overrompelend tegelijk.

Stap voor stap aanpak

Alles tegelijk oppakken heeft geen zin, dat is te veel. Wat voor jou de beste werkwijze is, bepaal je zelf. En wil je daarbij support, dan kun je op ons rekenen. De inspirerende workshop Digital Sales Power organiseren we als 1 daagse training in Den Bosch of op locatie. Maar als je wilt kunnen we deze ook aanbieden als een in house workshopcyclus. Wil je meer weten, laat het ons dan weten.

Digital Sales

 

Schrijver


Michel van Roon
Michel van Roon - Senior Consultant / Oprichter

“Zonder weerstand geen glans”

Commercieel zwaargewicht en transformatiespecialist in de autobranche. In staat complexe materie plat te slaan in hapklare porties. Inspireert mensen en structureert processen. Tilt teams naar een hoger niveau met één doel voor ogen: plezier en prestatie samenbrengen.

Meer nieuws