Fiat 500 X Review


overzicht Fiat 500 X Review

Datum:
12 mei 2015
Door:
Michel van Roon
Filters:
Nieuws
Reacties:
0

In het compacte SUV segment begint het ondertussen aardig druk te worden. De Opel Mokka, de Renault Capture, Nissan Juke of de Kia Sportage, ze strijden allemaal om de gunst van de meest particuliere consument. Een segment waar bijtellingsregels minder vat op blijken te hebben dan in de leasemarkt.

Een recente nieuwkomer in het compacte SUV segment is de Fiat 500X. Een compacte SUV met de genen van een Jeep Renegade (of was het net andersom) en de charmante uiterlijke trekjes van de bekende Fiat 500. CRM mocht deze auto een paar dagen testen en er heel toepasselijk ook het ‘Remarketing Event’ in Almere mee bezoeken.

Eerste indruk

De Fiat 500X tovert een kleine glimlach op je gezicht wanneer je ‘m voor het eerst ziet. De door ons gereden 500X is een 1.4 Turbo MultiAir in Popstar uitvoering in de Blanco Gelato kleur (pastelwit = optie). Je hebt de Fiat 500X vanaf 19.995,-. De door ons gereden Popstar uitvoering heeft een totaal prijs van € 25.130,-. Die Popstar uitvoering kenmerkt zich o.a. door 17” lichtmetalen velgen, een leren stuurwiel en de Fiat Moodselector. Een Pack Comfort voegt een middenarmsteun toe, een dubbele laadvloer en een elektrische lendesteun verstelling. De automatische airco maakt het plaatje af. Voor € 25.130,- is de 500X zeker niet de budgetaanbieding van de maand. Kijk je om je heen in dit segment dan lijkt goedkoop echter niet het belangrijkste aankoopmotief te zijn.

Hoe rijdt de 500X

De 500X hebben we zowel in de stad als op de snelweg gereden. Zeker in de stad is het leuk om met de Moodselector te spelen. Wat een verschil maakt de eco of sport stand. In de sportstand krijg je echt het idee dat je in een stoplichtsprinter zit. Grappig om te zien hoe elektronica op knopdruk de karakteristiek van een auto compleet kan veranderen.

De stoelen en de zitpositie in de 500X zijn gewoon goed. Het dashboard is weliswaar wat aan de harde kant, maar dat doet niets aan de beleving af. En het rijcomfort? Een lange rit naar Heerenveen vanuit Brabant rond je zonder pijn in je rug af. De vering van de auto is wel wat aan de straffe kant. Zeker in de stad kun je de auto af en toe als stoterig ervaren.

Wat vinden de leden van Used Car Management NL van de Fiat 500X?

Wij hebben met de auto gereden, maar zijn erg benieuwd hoe vakgenoten over de Fiat 500X denken. Daarom hebben we in de Linkedin Group Used Car Management NL naar de mening van de groepsleden gevraagd.

De highlights van deze relatief kleine steekproef zetten we graag voor je op een rijtje.

Wie heeft geantwoord?
Het grootste gedeelte van de respondenten is op dealerniveau werkzaam. Daarbij valt het op dat het aantal personen op directieniveau opereert bovengemiddeld is.

      

Restwaarde inschatting
De overgrote meerderheid (70,83%) heeft vertrouwen in de restwaarde ontwikkeling van het Compact SUV segment ten opzichte van het C-segment. De restwaarde van de Fiat 500X schat de meerderheid (58,33%) lager in dan zijn directe concurrenten.

 

 

Gevraagd naar het waarom van de restwaarde inschatting, moeten een aantal respondenten wennen aan de strategie van Fiat om vanuit de Fiat 500 filosofie een complete lijn met afgeleide producten te introduceren. De auto wordt in een hoger segment geplaatst dan Fiat traditioneel opereert. Men vraagt zich af of Fiat in dit segment succesvol kan zijn. De reputatie van Fiat moet daar groeien. De factoren prijspolitiek en de invloed van dumping vanuit het buitenland komen daarbij ook ter sprake. Die hebben een negatieve invloed op de restwaarde inschatting. De respondenten die de restwaarde positief inschatten, zien kansen in de oudere doelgroep en trekken het succes van de Fiat 500 en vormgeving door naar de Fiat 500X.

Factoren van invloed op restwaarde
Welke factoren invloed hebben op de restwaarde van de Fiat 500X blijkt lastig in te schatten. Op een schaal van 1 tot 4 (nihil, klein, redelijk, groot) schommelen alle antwoorden rond de 3. Uitschieters zijn: de eigen naam registraties van de fabrikant (3,29) en
de prijspolitiek van de fabrikant (3,25).

 

Verwachte winstkansen
Als het gaat om het bijkopen van een auto uit het Compact SUV segment blijkt de Renault Capture de winnaar. De Peugeot 2008 is een mooie tweede en verrassend blijkt de Opel Mokka de nummer 3 te zijn. De Fiat 500X scoort in de middenmoot. De Suzuki Vitara is hekkensluiter.

Welke opties moet de Fiat 500X minimaal hebben?
We hebben een 11-tal opties laten beoordelen op een schaal van 1 tot 5 (niet belangrijk, niet erg belangrijk, redelijk belangrijk, Zoals verwacht moet een auto in dit segment minimaal een airconditioning hebben. Minimaal een handbediende, maar liever nog een automatische airco. Ook een set licht metaal blijkt van groot belang. De multimedia integratie via Bluetooth staat nu wellicht nog op plaats 5 van de 11, maar we verwachten dat deze optie steeds belangrijker wordt.

Conclusie

Fiat heeft een leuke compact SUV in het segment geïntroduceerd. Fiat moet de markt echter nog duidelijk maken dat ze de restwaarde van dit product serieus neemt. Het vertrouwen in de restwaarde van het product is in mede afhankelijk van het gedrag van de fabrikant in het verleden. Een compact SUV die profiteert van het imago van de Fiat 500 is een welkome aanvulling in dit segment.

Wij denken dat de Fiat 500 een product kan worden waar straks ook in de gebruikte auto markt voldoende markt voor is. Met een stabiele prijs- en uitgekiende rental strategie is het mogelijk om een binnen het segment gemiddelde tot boven gemiddelde restwaarde te realiseren. Dat versterkt niet alleen het imago van Fiat als merk. Het zorgt ook voor acceptabele toebetalingen voor klanten bij inruil over 3 tot 4 jaar.

Wil je jouw product ook een keer door CRM en de Used Car Management NL groep laten reviewen? Laat het ons weten info@automotiveretail.nl

 

Schrijver


Michel van Roon
Michel van Roon - Senior Consultant / Oprichter

“Zonder weerstand geen glans”

Commercieel zwaargewicht en transformatiespecialist in de autobranche. In staat complexe materie plat te slaan in hapklare porties. Inspireert mensen en structureert processen. Tilt teams naar een hoger niveau met één doel voor ogen: plezier en prestatie samenbrengen.

Meer nieuws