Inspirerend automotive leiderschap


overzicht Inspirerend automotive leiderschap

Datum:
04 september 2015
Door:
Michel van Roon
Filters:
Blog
Reacties:
0

Toen V&D begin dit jaar bijna op omvallen stond, wist iedere burger in Nederland exact waarom V&D geen toekomstperspectief had: De boot gemist op online gebied, concurrenten hebben een aantrekkelijker assortiment, V&D heeft geen band met een specifieke doelgroep. V&D innoveerde niet. Iedereen wist waarom V&D niet lang meer zou blijven bestaan. V&D, zo was het idee, was een instituut uit de vorige eeuw....

Maar stel die vraag nu eens over het autobedrijf of de autobranche? Dan wordt het verrekte lastig om niet de zelfde antwoorden te krijgen. Hoeveel autobedrijven hebben een echte band met hun klanten? Hoeveel autobedrijven hebben een duidelijk en consistent assortiment? En hoeveel autobedrijven hebben echt een digitale strategie uitgedacht? Bij hoeveel autobedrijven heb je een winnaars gevoel? Bij hoeveel bedrijven heb je het gevoel dat jij als consument centraal staat, dat gevoel dat alles echt klopt?

Het plaatje voor het autobedrijf is niet onverdeeld positief. En dat is niet zo gek ook. Buiten wat trainingen op deelgebieden zoals social media of klant contact centra hebben we in de branche geen iconen zoals Pieter Zwart van Coolblue dat is voor de online retail. En dat is jammer. Natuurlijk zijn er wel initiatieven. Marque Joosten, bij uitstek een online pionier, heeft het geprobeerd met Auto.nl. Autobytel een eeuwigheid geleden ook. Maar het bleef bij portal achtige initiatieven. Maar echt geinspireerd ben ik niet geraakt. Op de een of andere manier ruik je als klant bij diverse initiatieven de pruitjes lucht van autoboeren.

Zijn er dan helemaal geen voorbeelden? Natuurlijk wel. Paul de Vries doet moedig pioniers werk, maar ook weer met een portal. Wat zou het gaaf zijn als hij een autobedrijf zou starten. Ik ben zo benieuwd hoe dat zou draaien. Of wat dacht je van Hans Engelsma van Qoets.nl. Minder bekend dan Paul, maar een aanrader om te volgen.

Deze zomer heb ik me voorgenomen om actief te zoeken en te werken aan voorbeelden van inspirerend automotive leiderschap. In mijn eigen klantenkring, maar ook daar buiten. Daarvoor introduceer ik met CRM voor het einde van het jaar een nieuw coachingsprogramma dat automotive leiders gaat opleveren. Een programma dat inspireert, motiveert en activiteiten structureert. Voor kleine en grote bedrijven. Met maar 1 doel. Kleine of grote Coolblues creeren in de autobranche. Dat is de missie, dat is het doel. En heb jij goede voorbeelden die de moeite waard zijn? Ik hoor en deel ze graag.

Schrijver


Michel van Roon
Michel van Roon - Senior Consultant / Oprichter

“Zonder weerstand geen glans”

Commercieel zwaargewicht en transformatiespecialist in de autobranche. In staat complexe materie plat te slaan in hapklare porties. Inspireert mensen en structureert processen. Tilt teams naar een hoger niveau met één doel voor ogen: plezier en prestatie samenbrengen.

Meer nieuws