Onderzoek: Kansen voor Jaguar XE


overzicht Onderzoek: Kansen voor Jaguar XE

Datum:
25 november 2015
Door:
Michel van Roon
Filters:
Nieuws
Reacties:
0

Naar aanleiding van onze Jaguar XE Review hebben we een klein onderzoek onder vakgenoten gedaan naar de kansen van de Jaguar XE in de markt. Daar komen leuke en interessante feiten te voorschijn. 

Wie heeft er gereageerd?

Het aandeel van remarketing professionals was in deze steekproef relatief groot. 44% is werkzaam op het gebied van Lease, Rent, Wagenparkbeheer of (groot)handel. Een kleiner aandeel was werkzaam bij dealers of importeurs (respectievelijk 18,5% en 3,7%). Het aandeel directieleden is 59%. Dus dat belooft wat.

De belangrijkste concurrent van de Jaguar XE

Niet verrassend wellicht, maar de BMW 3-serie wordt door ruim 59% van de respondenten als de belangrijkste concurrent gezien. Mercedes C-klasse, Audi A4 en verrassend de Lexus IS doen niet voor elkaar onder. Zij scoren een gelijk aandeel respondenten die deze auto op 1 plaatsen. Op basis van een gewogen gemiddelde wint de BMW 3 serie ruim. De Volvo V60 en de Infiniti hebben hier duidelijk nog terrein te winnen. Persoonlijk hadden wij verwacht dat de Volvo hoger zou scoren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verwachte restwaarde: Uitdagend de komende jaren

Jaguar heeft de komende jaren nog werk aan de winkel. Een ruime meerderheid (70,4%) verwacht dat de restwaarde van de Jaguar XE lager zal uitpakken dan die van zijn concurrenten. Op zich niet vreemd voor een nieuwkomer in het segment. Maar wil je in het Premium D segment meedoen, dan moet je je TCO als fabrikant op orde krijgen. De verwachte restwaarde is daar een belangrijke factor.

De kwalitatieve toelichting op de verwachtingen is divers. Een terugkomende opmerking is het ontbreken van de echte premium uitstraling van het auto-interieur. Daarnaast maakt onbekend, onbemind. Aan de positieve kant van het spectrum zien respondenten Jaguar groeien qua restwaarde. Daarbij kijkt men ook naar de XF waarmee positieve ervaringen zijn opgedaan.

Factoren van invloed op de restwaarde van de Jaguar XE

De belangrijkste factoren die invloed hebben op de restwaarde van de gebruikte Jaguar XE zijn:

  • De professionaliteit van het Jaguar dealernetwerk
  • De prijspolitiek van de fabrikant

De natuurlijke vraag naar het product en het aanbod vanuit het lease segment volgen op kleine afstand.

Wij zijn positief verrast door het grote belang dat aan de professionaliteit van het dealernetwerk wordt toegekend. Vanuit Fleet afdelingen krijgt de korting op fleetdeals vaak veel meer aandacht dan de absorptie capaciteit van het dealernetwerk. Laten we hopen dat Jaguar dit punt goed oppakt. Op basis van ervaring in het sub-premium en premium segment weten we dat zonder een goede absorptiecapaciteit, en de daarbij behorende concurrentiepositie, een goede restwaarde behalen lastig is.

Vraag vs. Aanbod

Zorgelijk voor Jaguar is dat onze respondenten verwachten dat de vraag naar een XE lager zal zijn dan het aanbod. Geen verrassing gezien de eerdere restwaarde-inschatting, maar wat ga je daar als Jaguar aan doen? Hoe kom je met de Jaguar XE op de ‘shopping list’ van de Audi A4 of BMW 3-serie koper. Welke invloed ken je hier je dealer apparaat toe? Het zijn vragen die Jaguar de komende 3 jaar moet beantwoorden om met het model gedurende de gehele levenscyclus een goede TCO te realiseren. Geen eenvoudige opgave verwachten wij.

Put your money where your mouth is

Het praten over restwaarde is relatief theoretisch. Vraag je echter welke auto’s onze respondenten het liefst bijkopen, dan komen de echte marktverhoudingen tevoorschijn.

De Jaguar heeft de Infiniti en de Lexus nu al achter zich gelaten, maar moet de A4, Mercedes C-klasse en de BMW 3 serie nog voor zich laten. Op zich geen verkeerde score. Dat de Lexus nu al wordt verslagen heeft ons verbaasd.

 

Hoe kan de Jaguar XE zijn concurrenten evenaren?

Een sleutelfactor om de concurrentie te evenaren is kwaliteit. Hetzelfde geldt voor het mobiliseren van particuliere kopers in de gebruikte auto markt. Het opbouwen van voldoende imago en bewezen kwaliteit door positieve reviews dragen bij om het gat tussen de concurrenten en de Jaguar XE te overbruggen. Aan Jaguar de schone taak om dit te realiseren.

Noodzakelijke opties

Het is niet verbazingwekkend dat navigatie af-fabriek belangrijk is voor de restwaarde van de Jaguar XE. Het is verder interessant om te zien dat de Bluetooth connectivity op de tweede plaats staat, op de voet gevolgd door de automatische transmissie.

Het vertrouwen van Jaguar in het eigen product, door het bieden van 3 jaar gratis onderhoud bij aanschaf van een nieuwe Jaguar, heeft een relatief lage invloed op de restwaarde van de XE. Mogelijk dat het uitbreiden van dit product voor de gebruikte Jaguar XE koper wel een grote invloed kan hebben.

Vraag aan & Antwoord van Jaguar LandRover Nederland

 

Elke respondent kreeg de mogelijkheid om zijn vraag aan Jaguar LandRover Nederland te stellen. De vragen en de antwoorden hebben we op een rijtje gezet.

Waarom lanceert Jaguar geen gegarandeerd restwaarde programma?

Voorafgaand aan de introductie is natuurlijk voorbereidend onderzoek gedaan. De signalen van de markt overtuigde niet dat een Gegarandeerd Restwaardeprogramma de doelstellingen kon realiseren. Voor de up-lift in de brandpositie richt Jaguar zich o.a. op het leveren en bekend maken van:

  • de garantie- en onderhoudsregeling voor nieuwe voertuigen
  • het te lanceren en bekend maken van het Jaguar Gebruikte Wagen Programma
  • het stabiele importeurs-/kortingsbeleid
  • de stabiliteit in de dealerorganisatie

Waarom moet ik geloven in de restwaarde van de nieuwe Jaguar XE als de importeur geen TKV durft af te sluiten?

In de media is Jaguar steeds beter zichtbaar, dat kan een potentiële auto koper niet ontgaan zijn. Jaguar merkt aan de explosief stijgende media-waarde dat Jaguar "hot" is. Ondanks dat Jaguar nu nog niet overal op de shortlists staat, om als merk te mogen rijden en waardoor de XE ook niet direct op iedere hoek van de straat te vinden is, ziet Jaguar de interesse wel toenemen en deze situatie veranderen. Vanaf lancering is de orderintake boven de toch al ambitieuze verwachting. Net als voor Nieuw is de XE als tweedehands auto "het" alternatief voor de gevestigde concurrentie uit Duitsland.

Zijn er restwaarde garanties die voor klant en dealer goede uitgangspunten geven?

De investering die Jaguar doet, is gericht op de volledige organisatie, niet op autoniveau. Zo investeert Jaguar in de aantrekkingskracht van haar modellen, effectieve media campagnes, gegarandeerde kwaliteit van de auto's en het service-dienstverleningsniveau van de volledige merkorganisatie. Gepaard met toenemende positieve klantervaringen wordt de begeerlijkheid van de XE en zo ook de restwaarde positief beïnvloed.

Hoe gaan jullie het dealernetwerk begeleiden om met dit voor de Jaguar organisatie "nieuwe" type klant om te gaan? Hebben jullie wel eens nagedacht over een uniforme (online) occasionpresentatie?

Om alle en dus ook alle nieuwe klanten op ieder moment de premium Jaguar beleving te kunnen geven, investeert Jaguar in veranderingen van haar merkorganisatie in de volledige keten. Deze investering geeft Jaguar een vernieuwde uitstraling, extra/nieuwe medewerkers, nieuwe systemen en nieuwe processen. Jaguar onderkent dat de samenwerking in de keten bepalend is voor het succes van de premium Jaguar beleving en heeft daarom deze verandering in gang gezet. Jaguar heeft een Jaguar Gebruikte wagen programma ontwikkeld dat ook in Nederland uitgerold gaat worden.

Tenslotte

Dat Jaguar nog een uitdaging heeft om op ‘Duits’ restwaarde niveau te komen, dat is toch wel de consensus in de markt. Het is goed om te vernemen dat Jaguar zich bewust is van de kracht van de gehele keten. En zich dus ook bewust is dat die gebruikte Jaguar straks voldoende bekend moet zijn om op de shoppinglist te komen. Of de Jaguar dealer dan ook op de lijst komt te staan is helemaal afhankelijk van de absorptiecapaciteit van het dealernetwerk. Zowel de passieve als de actieve absorptie capaciteit zal de komende jaren vergroot moeten worden om op restwaarde gebied succesvol te zijn. De intenties van Jaguar zijn goed. Bij CRM gaan we de Jaguar XE volgen en zien of de goede voornemens ook gerealiseerd worden.

 

 

 

 

 

 

Schrijver


Michel van Roon
Michel van Roon - Senior Consultant / Oprichter

“Zonder weerstand geen glans”

Commercieel zwaargewicht en transformatiespecialist in de autobranche. In staat complexe materie plat te slaan in hapklare porties. Inspireert mensen en structureert processen. Tilt teams naar een hoger niveau met één doel voor ogen: plezier en prestatie samenbrengen.

Meer nieuws