Oeps: 1100 dealers minder!!


overzicht Oeps: 1100 dealers minder!!

Datum:
03 februari 2015
Door:
Michel van Roon
Filters:
Blog
Reacties:
0

De aftrap van dit automotive jaar werd voor mij gegeven door Erik Tak van Bovag. Bij de BNR Autoshow gaf hij een beeld van onze branche. Meer online communicatie en nog maar 1100 showrooms in Nederland. Die voorspelling, 1100 dealers minder, was wel een harde. Maar ach wat kun je als branche organisatie? Een shake out is niet te forceren. Ondernemers moeten het zelf gaan doen.

Een mooi verhaal, maar feitelijk best lastig. Wie zegt uit zichzelf de huur op van zijn pand en stopt zijn activiteiten? Dat zijn er niet zo veel.

Ondernemerschap

Ik zie niet zoveel in overleg over wie door gaat en wie niet. Net als in de natuur is het de sterkste die overleeft. En dat is in ons vak niet de grootste of de kapitaalkrachtigste. Is mijn overtuiging. Kapitaal is wel van belang, maar het is ondernemerschap dat het verschil gaat maken voor de klant of prospect.

Jonge ondernemers, feitelijk of jong van geest, maken het verschil. En dat gaat verder dan een chat functie op je website zetten. Dat vraagt digitaal denken en digitaal leven, net als een klant. Maar wie heeft daar tijd voor?

Transformatie

De echte transformatie van onze branche zit in zowel een nieuwe strategie maar wellicht nog meer in een succesvolle omzetting in de praktijk. En juist bij het omzetten van strategie in de praktijk, zit de pijn.

Online communiceren

Neem nu online communiceren. Dat is ondertussen al bijna een uitgehold begrip. Je moet meer online communiceren met je doelgroep. Maar hoe werkt dat dan in de praktijk? Een e-mail beantwoorden is geen commerciële communicatie. Commerciële communicatie is een vak apart. Niet iets om erbij te doen of alleen aan een net afgestudeerde HBO-er over te laten.

Retail is detail

Op basis van onze Digital Sales Power activiteiten constateer ik dat het verschil tussen een wel en niet succesvolle strategie in de details zit. Een concreet voorbeeld: Hoe beantwoord je een e-mail aanvraag? Liefst bellen, gelijk reageren, niet opgeven. Kan allemaal wel zijn, maar lijkt in de praktijk toch nog best lastig.

Online communicatie is als een ping pong spel. Je speelt de bal op een zodanige manier dat de ontvanger 'als vanzelf' terugspeelt. Dat is een subtiel spel van woord en media keuze. Maar wat blijkt? Zodra we online gaan communiceren, komen we in de praktijk niet veel verder dan het antwoord geven op de vraag van de consument. We hebben dan online gecommuniceerd, maar het levert niet echt een verbetering van verkopen op. Van verleiding is vaak geen sprake. Originaliteit, pro-activiteit of FUN is vaak ver te zoeken.

Stappen maken

Het nieuwe autobedrijf moet niet alleen met een andere bril naar zijn strategie kijken, maar vooral ook naar zijn of haar commerciële processen en bijbehorende competenties. Deins er dus niet voor terug om je, tot op e-mail template niveau, bezig te houden met het te ervaren verschil voor je klant. En wil je horen wat wij dagelijks ervaren en hoe we zo’n proces aanpakken? Schroom niet, laat het mij weten.

 

Schrijver


Michel van Roon
Michel van Roon - Senior Consultant / Oprichter

“Zonder weerstand geen glans”

Commercieel zwaargewicht en transformatiespecialist in de autobranche. In staat complexe materie plat te slaan in hapklare porties. Inspireert mensen en structureert processen. Tilt teams naar een hoger niveau met één doel voor ogen: plezier en prestatie samenbrengen.

Meer nieuws