Waar wordt marketinggeld verbrand?


overzicht Waar wordt marketinggeld verbrand?

Datum:
05 november 2013
Door:
Michel van Roon
Filters:
Nieuws
Reacties:
0

Telefonische traffic vanuit Used Car Portals

Een eerste blik op de resultaten van PhoneAnalytics over oktober tonen dat de strijd tussen de diverse used car portals in Nederland nog niet gestreden is. Autotrack en Autoscout24 doen niet of nauwelijks voor elkaar onder. Op basis van het aantal inkomende telefoontjes gaan de twee websites gelijk op waarbij Autotrack nog een kleine voorsprong heeft.  

Verrassende achterblijver is Autotrader. De website van het sanerende Sanoma, genereert in vergelijking met de twee groten, Autoscout24 en Autotrack ongeveer de helft aan traffic.

Een website die ons verraste was de Hyundai website. Hyundai.nl realiseert voor haar dealers relatief veel traffic voor de verkoop van gebruikte auto's.  Zeker als je het vergelijkt met de 'betaalde' portals zoals Autotrader, Autotrack en Autoscout24. 

De krant, krachtiger dan verwacht. 

Krachtiger dan verwacht is de krantenadvertentie. De steekproef is weliswaar te klein om gefundeerde uitspraken te doen, maar als een krantenadvertentie in Noord Holland net zoveel inkomende telefoontjes realiseert als een website als Autotrader, dan is dat voor velen een verrassing. 

Koude APK adressen converteren niet

PhoneAnalytics leent zich niet alleen voor het meten van traffic voor sales. Ook de marketing van aftersales activiteiten kan effectiever. Dat blijkt ook weer uit de resultaten van oktober. De koude APK mailing, een mailing aan prospects, levert tussen de 0,5 en 1,5% telefonische respons op. Concreet betekende dit voor een van onze klanten een 3 tal afspraken op 600 verzonden APK-mailings. De adressenleveranciers in Nederland dagen we uit om te bewijzen dat ze daadwerkelijk met frisse adressen werken. Wij hebben onze twijfels. Worden de nu nog beschikbare adressen niet overstelpt met APK malings. Worden er nog wel voldoende 'frisse'  adressen aan toegevoegd?

Automotive Marketing: Goede initiatieven altijd welkom

Het vakgebied Marketing gaat zich sterk ontwikkelen binnen de autobranche. Het converteren van een marketing Euro naar een klinkend verkoopresultaat (sales of aftersales) valt nog niet mee. Wij dragen graag een steentje bij aan de ontwikkeling van Automotive Marketing. Heb jij een goed concept, idee of initiatief dat kan bijdragen aan betere Automotive Marketing, wij helpen je graag het idee op effectiviteit te testen. 

 

 

 

Schrijver


Michel van Roon
Michel van Roon - Senior Consultant / Oprichter

“Zonder weerstand geen glans”

Commercieel zwaargewicht en transformatiespecialist in de autobranche. In staat complexe materie plat te slaan in hapklare porties. Inspireert mensen en structureert processen. Tilt teams naar een hoger niveau met één doel voor ogen: plezier en prestatie samenbrengen.

Meer nieuws