Preview Digital Sales Power bij #DCDW


overzicht Preview Digital Sales Power bij #DCDW

Datum:
09 oktober 2015
Door:
Michel van Roon
Filters:
Nieuws
Reacties:
0

Onder de radar hebben we bij CRM de afgelopen tijd met een aantal klanten hard gewerkt aan het uitrollen van een nieuwe visie op autoverkoop en automarketing: Digital Sales Power.

Digital Sales Power is een concept dat een autobedrijf digitaal slagvaardig(er) maakt in de hedendaagse markt met aantoonbaar verkoopresultaat. #DCDW kreeg een preview van de eerste resultaten.

DSP preview bij Paul de Vries

Als geen ander heeft Paul de Vries zich de laatste tijd ontwikkeld als ambassadeur van het digitale zaken doen. Met zijn website Nieuweautokopen.nl brengt hij consumenten in contact met autobedrijven. Maar daar blijft het niet bij. Periodiek organiseert hij de Digital Car Dealer Workshop in Almere.

Met een doelgroep van ervaren online marketeers en verkoopmanagers hebben we op 8 september de eerste resultaten gepresenteerd van de Digital Sales Power aanpak.

Wat is Digital Sales Power?

Binnen Digital Sales Power (#DSP) ontwikkelen we het vakgebied van online lead generatie en kwalificatie binnen het autobedrijf. We geloven er niet in dat ‘gemiddelde’ verkopers zowel goed zijn in online leadkwalificatie als in verkoop. Online leadgeneratie en -kwalificatie is een apart vakgebied.

Binnen #DSP ontwikkelen en organiseren we die competenties zodat een maximaal verkoopresultaat behaald wordt.

Constateringen in de praktijk

Voordat je #DSP in de praktijk kunt brengen, moet je weten waar je staat. Een paar willekeurige constateringen:

  • Geen inzicht in conversiecijfers
  • Geen controle op of inzicht in leadvolume per medium
  • Google Analytics wordt niet of nauwelijks gebruikt om marketingbeleid te beoordelen
  • Geen gerichte besteding van marketingbudget
  • Onduidelijke routing van e-mails binnen het autobedrijf
  • Geen of onzorgvuldige vastlegging van leads
  • Onzorgvuldige behandeling van kostbare leads

Bovenstaande constateringen zijn terug te voeren op organisaties die niet gestuurd worden op basis van (online) marketing, leadgeneratie en leadkwalificatie. Dat is niet verrassend als we ons realiseren dat de gemiddelde verkoopmanager of directeur vaak tot generatie X behoren (artikel Intermediair). Digitaal denken is dus niet per definitie op directieniveau verankerd.

Feedback op Digital Sales Power tijdens #DCDW

Met een score van 1 order op 6 leads heeft de #DSP werkwijze zich ondertussen bewezen als succesvol. Met name in de leadgeneratie en kwalificatie fase van het aankoopproces bewijst #DSP zich als superieur boven de gemiddelde werkwijze van een autobedrijf. Ter illustratie: gemiddeld wordt 60% van alle inkomende leads gekwalificeerd. Dat betekent in de praktijk dat met 60% van de inkomende leads goed gesprek is gevoerd (telefonisch of online) met een gerichte offerte, een showroomafspraak of een proefrit als resultaat. De #DSP aanpak scoort 89% . Met de #DSP aanpak word je als verkoper in de showroom rijkelijk voorzien van ‘hot leads’. Een garantie om meer te verkopen.

#DSP als concept

De komende tijd ronden we Digital Sales Power als concept af. Alle verzamelde kennis en ervaring bundelen we in een totaal concept. Met Digital Sales Power willen we de branche ondersteunen bij het (verder) transformeren naar digital retailing.

Heb je nu al vragen, laat het ons weten. We beantwoorden je vragen graag.

 

 

 

Schrijver


Michel van Roon
Michel van Roon - Senior Consultant / Oprichter

“Zonder weerstand geen glans”

Commercieel zwaargewicht en transformatiespecialist in de autobranche. In staat complexe materie plat te slaan in hapklare porties. Inspireert mensen en structureert processen. Tilt teams naar een hoger niveau met één doel voor ogen: plezier en prestatie samenbrengen.

Meer nieuws