Verkopen 2.0


overzicht Verkopen 2.0

Datum:
01 mei 2014
Door:
Michel van Roon
Filters:
Blog
Reacties:
0

Ken je dat gevoel, je werkt ergens al erg lang en je weet steeds meer van het bedrijf. Je bent de vraagbaak voor het hele bedrijf. Maar aan je ' eigenlijke'  werk kom je niet meer toe. Je loopt continue achter de feiten aan en krijgt geen focus op je werkzaamheden. 

Dat zelfde gevoel heb ik ondertussen bij het verkoop vak. Je was vroeger als verkoper de product specialist, je wist alles van je eigen product. Maar die functie heeft de consument ondertussen voor een groot gedeelte van je overgenomen. Die vindt alles tot in detail op internet. Maar om te zeggen dat je niets meer te doen hebt.... Nee, dat kun je ook niet zeggen.

Steeds meer taken

In de loop van de tijd heb je als verkoper steeds meer taken gekregen. Het begon met kennis over autofinancieringen, want zonder centen ook geen orders. Er wordt ook van je verwacht dat je verstand hebt van gebruikte auto's. Maar daar bleef het niet bij. Je hebt ondertussen verstand van verzekeren. Er wordt verwacht dat je extra accessoires verkoopt. En laten we de verkoop van onderhoudsprogramma's niet vergeten. Tussendoor maak je foto's van gebruikte auto's, 'werk en vink' je leads af uit diverse systemen. En als sluitstuk van de verkoop moet je na aflevering van de auto de bekende 'nabelacties' afwerken.

Wat was het doel ook al weer?

Als je al die verkoperstaken op een rijtje zet, vraag je je af, was dit het vak waarom ik verkoper werd? Lag het plezier niet in het met mensen omgaan? Ze een goed gevoel geven en onder te dompelen in de atmosfeer die bij het bedrijf of het merk past? Als je naar de effectiviteit van de gemiddelde verkoper kijkt, dan hebben we het doel uit het oog verloren. Gemiddeld verkoopt een verkoper 150 auto's (bij premium merken is minder zelfs geaccepteerd). Als je de verkoperskosten berekent dan levert zijn of haar bijdragen nauwelijks iets op. Maar zien we als directies en verkopers zelf nog wel dat de ingeslagen weg een doodlopende is?

En nu?

Willen we als branche dat de verkoper weer met passie gaat verkopen? Laten we hem dan niet meer belasten met taken die hij of zij niet goed kan of wil uitvoeren. In beide gevallen levert het immers een belabberde prestatie op. Als tegenprestatie verkoopt elke verkoper dan minimaal 250 auto's per jaar. Met hoge klanttevredenheid, vol passie voor merk en klant. En de taken die hij of zij niet meer uitvoert? Daar zetten we een specialist op in. Grote kans dat die de afgestoten taken beter uitvoert. Zeker als we dat ook professioneel gaan aansturen.

Meer weten? Bel ons gerust, we praten je graag bij hoe de verkoopafdeling succesvoller wordt.

Schrijver


Michel van Roon
Michel van Roon - Senior Consultant / Oprichter

“Zonder weerstand geen glans”

Commercieel zwaargewicht en transformatiespecialist in de autobranche. In staat complexe materie plat te slaan in hapklare porties. Inspireert mensen en structureert processen. Tilt teams naar een hoger niveau met één doel voor ogen: plezier en prestatie samenbrengen.

Meer nieuws