Zonder kop een flop


overzicht Zonder kop een flop

Datum:
06 oktober 2014
Door:
Michel van Roon
Filters:
Blog
Reacties:
0

Zonder kop een flop

Zoals jullie weten doen we bij CRM meer dan alleen used cars. We helpen bedrijven bij het transformeren naar een bedrijfsconcept dat weer past bij wat klanten wensen waarbij we de digitalisering voor ons laten werken. Maar welke inspanningen je ook verricht, als je niet relevant bent voor je lokale omgeving, zal elke investering onvoldoende renderen. Ik licht dat graag toe aan de hand van een voorbeeld.

Hoe maak ik het onderscheid?

Stel je wilt de band met je bestaande klanten aanhalen. Een veel ingezet medium is dan natuurlijk de digitale nieuwsbrief. Heel legitiem, efficiënt, kostentechnisch interessant. Maar ja wat ga je dan aan content bieden? Hoe wordt je nieuwsbrief de moeite waard om te lezen. En hoe val je op?

De meeste digitale nieuwsbrieven weten niet meer te melden dan de zoveelste APK actie, een aanbieding voor sales of een reminder voor de winterbanden wissel. Zijn dit slechte onderwerpen? Hoeft niet. Ze zouden zelfs relevant voor mij als klant kunnen zijn. Maar waarin onderscheidt zich deze nieuwsbrief van die van andere autobedrijven? Waarom gaat een klant of prospect mij zijn spaargeld gunnen?

Waarom bij jou kopen?

Centraal bij je communicatie is niet je product aanbod, maar de reden waarom klanten en prospects bij jou zouden moeten kopen. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat mensen het liefste bij iemand kopen die ze kennen en bij voorkeur dichtbij gevestigd is. En wat schetst dan de verbazing? De meeste communicatie-uitingen zijn zonder een persoonlijke noot van het bedrijf. Ik zie bij autobedrijf Jansen helemaal niet wie meneer Jansen is? Is het ‘merk’ autobedrijf Jansen zo sterk dat dit aanzet tot aankoopgedrag? Of werkt het vermarkten van een lokale retailer toch anders dan een nationaal merk als Coca Cola. Wij zijn er van overtuigd dat de lokale retailer zelf het verschil moet maken.

Waarom laat meneer of mevrouw Jansen niet zelf weten waarom winterbanden van belang zijn? Waarom staat hij niet zelf met een foto in de nieuwsbrief? Waar is de persoonlijke touch die ik hopelijk wel zie als ik zijn bedrijf bezoek. Waarom zien we die persoonlijke invloed niet terug in de marketing communicatie?

Lokaal relevant

Succesvolle ondernemers zijn lokaal relevant voor grote groepen mensen. Dat betekent in de praktijk dat je alleen de voetbalclub sponsort waar je zelf regelmatig wedstrijden bezoek. Dat je actief deelneemt in het sociale leven waardoor mensen je kennen en je de handel gunnen. Of je nu een groot bedrijf hebt of een kleintje. Internet zorgt al voor een prijstransparantie waardoor je geen hogere prijzen kunt vragen dan een ander. Maar zou het niet fijn zijn als jouw klant zich bij je meldt met de mededeling: "Ik kan het ergens anders goedkoper krijgen, maar ik blijf graag bij jou. Kun jij het voor dat geld ook doen?"

Terug naar de titel van dit blog. Kijk om je heen naar succesvolle lokale ondernemers. Zij zijn succesvol omdat ze "smoel" hebben in de regio. Zij geven mensen een reden bij hen te kopen. En het mooie daarvan is dat hun communicatie-uitingen beter converteren dan 'anonieme' concurrenten.

Schrijver


Michel van Roon
Michel van Roon - Senior Consultant / Oprichter

“Zonder weerstand geen glans”

Commercieel zwaargewicht en transformatiespecialist in de autobranche. In staat complexe materie plat te slaan in hapklare porties. Inspireert mensen en structureert processen. Tilt teams naar een hoger niveau met één doel voor ogen: plezier en prestatie samenbrengen.

Meer nieuws