Groei gaat vrijwel altijd samen met meer behoefte aan structuur en overzicht. Bij de Jong’s Autobedrijven was overduidelijk dat de gebruikte auto processen strak getrokken moesten worden. Wichard Schuuring, occasionmanager bij De Jong: ‘Used Car Controller (UCC) bewijst ons een grote dienst. Na de demonstratie waren zowel onze directie, Harold de Jong, als ik overtuigd van het gebruikersgemak en de hulp die het programma biedt bij het stroomlijnen van de processen binnen onze bedrijven.’
‘In tegenstelling tot andere occasionprogramma’s is UCC een compleet workflowsysteem: alle gebruikte auto processen zijn verwerkt in één internetapplicatie. Elke getaxeerde auto wordt van taxatie tot verkoop stukje bij beetje verrijkt. Het grote voordeel hiervan is dat er niet veel tijd van verkopers wordt gevraagd. Elke taxatie wordt op dezelfde manier ingevoerd. En dit is nog makkelijker doordat er een kentekenkoppeling in zit. Hierdoor projecteert UCC bij de invoer van het kenteken direct de gegevens van de auto op het scherm. Per vestiging kunnen we zien hoeveel taxaties er gemaakt zijn en hoeveel er nog open staan. Alle taxaties zijn voor iedereen zichtbaar, we kunnen elkaars werk op elk moment van de dag overnemen. Als occasionmanager kan ik realtime zien wat er speelt op de werkvloer. UCC is webbased en daardoor overal ter wereld, 24/7 bereikbaar. Het managementdashboard laat onder meer zien of een verkoper zijn getaxeerde schades juist beoordeeld heeft, simpelweg door de gerealiseerde werkplaatskosten er tegenover te zetten. Een grafiek toont vervolgens hoe de verkoper de kosten op technisch én optisch niveau inschat in vergelijking met de werkelijke kosten afkomstig van de voorinspectie (voor- en nacalculatie).’
Op het moment dat de klant overgaat tot inruil hoeft de verkoper maar enkele gegevens in te voeren. Bij een goed ingevulde taxatie verrijkt de verkoper de taxatie met datum binnenkomst en de inruilprijs, waarna de verkoper de auto ‘verwacht’ meldt. Nu is het dus altijd zichtbaar hoeveel auto’s er binnen gaan komen en op welk tijdstip. Ook is te zien of de auto bestemd is voor de handel of dat de auto bestemd is voor particuliere verkoop. Vooraf is nu eveneens bekend wanneer er een piekbelasting plaats vindt op de rekening courant. Bij binnenkomst van de auto zorgt het vrijwaren in UCC ervoor dat de auto meteen in de lijst ‘auto’s binnen’ verschijnt. De enige handelingen die nu nog moeten plaatsvinden zijn de foto’s bij de auto plaatsen, de showroomvraagprijs invullen, garantie invullen en doorplaatsen naar internet. Wichard Schuuring: ‘In UCC kan ik direct zien welke auto’s nog op internet geplaatst moeten worden. Ook kan ik zien of er fouten zitten in de op internet geplaatste advertenties. Na binnenkomst wordt de werkplaats direct geïnformeerd dat er een nieuwe auto binnen is die voorgekeurd dient te worden. Met twee drukken op de knop ben ik voorzien van een overzicht met auto’s die nog een voorinspectie nodig hebben.’
Wichard Schuuring: ‘Een auto moet bij ons binnen 90 dagen verkocht zijn. Als dat niet zo is bied ik de auto intern, bij een van de andere vestigingen, aan tegen een door mij vast gestelde prijs. Een hulpmiddel hiervoor is de checklist die in Used Car Controller zit. Met één druk op de knop worden de auto’s in de opgevraagde statijdcategorie geprint. Hierdoor wordt het controleren van de voorraad makkelijker. Ook het controleren door de vestigingen zelf wordt op deze manier toegankelijker. Op vestigingsniveau is bij het inloggen namelijk direct zichtbaar hoeveel auto’s er in welke statijdcategorie zitten.’
Samenvattend kan ik concluderen dat UCC mijn werk overzichtelijker heeft gemaakt. Ik kan de verkoopafdelingen veel beter aansturen. En dat vertaalt zich in rendement, maar ook meer werkplezier. Voor de verkopers is het voordeel dat UCC een alles-in-één systeem is, van taxeren tot inruilen en weer verkopen, van vrijwaren tot tenaamstellen en alle processen die daartussen zitten!’