De used car business zat de afgelopen jaren een beetje in het verdomhoekje bij fabrikanten. Door economische crisis, achterblijvende verkopen en interne saneringen werd het gebruikte auto beleid kind van de rekening. Langzaam wordt nu duidelijk dat het verwaarlozen van gebruikt ook het business model van een fabrikant of importeur keihard raakt. Ik laat je zien waarom.
Vanaf 2020 transformeren fabrikanten stap voor stap naar geëlektrificeerde auto’s. Dat heeft een grote invloed op hun winstgevendheid. De techniek (buiten de batterij) is relatief goedkoper en redelijk universeel. Daarnaast is de bedrijfskolom in beweging onder invloed van ontwikkelingen zoals betalen voor gebruik, online retail en nieuwe aanbieders.
Hoe je het wendt of keert, het verkoopvolume van nieuwe auto’s komt onder druk te staan. En het auto-onderhoud is door het stekkeren in de toekomst ook geen cash cow meer. Eén ding weet ik zeker: niet alleen bij fabrikant en dealer, maar ook bij de leverancier van auto-onderdelen is voorlopig geen gebrek aan uitdagende, strategische vraagstukken. En dat geldt niet alleen voor de Fources van deze wereld, maar ook voor de merkfabrikant die een groot deel van zijn inkomsten haalt uit de verkoop van onderdelen.
Zijn we aan de goden overgeleverd? Nee. Door volume te maken in de verkoop van gebruikt kun je je onttrekken aan de hier boven geschetste malaise. Ik ben persoonlijk van mening dat gebruikt de enige markt is waarin nog aantallen te boeken zijn. Voor de gemiddelde dealer betekent het echter wel dat hij zijn gebruikte auto verkoop moet verdubbelen om een happy end te kunnen schrijven. Gelukkig zijn er specialisten die van automotive retail hun vak gemaakt hebben en used car business in alle economische getijden optimaliseren. Wil je weten hoe? Bel ons dan voor een persoonlijke afspraak.
Commercieel zwaargewicht en transformatiespecialist in de autobranche. In staat complexe materie plat te slaan in hapklare porties. Inspireert mensen en structureert processen. Tilt teams naar een hoger niveau met één doel voor ogen: plezier en prestatie samenbrengen.