De online transactie: meer gemak, minder marge.


overzicht De online transactie: meer gemak, minder marge.

Datum:
22 november 2018
Door:
Michel van Roon
Filters:
Reacties:
0

Met één druk op de knop je ‘nieuwe’ tweedehands auto voor de deur, hoe gemakkelijk wil je het als particuliere autokoper hebben? Bynco (Buy Your Next Car Online) is een platform dat het mogelijk maakt: online kopen, betalen en een bezorgdatum van je auto afspreken. Met slechts één druk op de knop is het geregeld. Fijn voor de klant, maar wat betekent dit voor het autobedrijf?

Online een gebruikte auto kopen, dat het eraan zat te komen mag geen verrassing zijn. Bynco biedt met z’n platform de mogelijkheid om de aankoop van een gebruikte auto volledig online af te handelen. En omdat Bynco niet schuw is voor het afsluiten van een financiering of verzekering biedt het platform een prima totaalconcept voor (online) autokopers. Bynco beschikt niet over een eigen, fysieke voorraad, maar biedt auto’s aan van derde partijen. Zie het als een grote online showroom, maar dan eentje inclusief winkelmandje, iDEAL betalingsmogelijkheid en bezorgservice. En eerlijk is eerlijk; die kenden we in autoland nog niet zoveel.

Gaat Bynco zich als ambitieuze nieuwkomer profileren, dan moet je voorbereid zijn op het volgende:

  • Klanten zullen vaker hun auto online kopen
  • Klantcontact en betaling worden door het autobedrijf afgedragen aan portal
  • Geen verkoop van financieringen, verzekeringen en onderhoudscontracten door autobedrijf
  • Autobedrijf verliest een stuk van haar kernfunctionaliteit

Het is een ontwikkeling die je niet tegen houdt. Maar een succes van Bynco zet de markt verder in beweging. Ook bij andere partijen zal de nodige dynamiek ontstaan. Neem de bestaande advertentieportals zoals Marktplaats en AutoScout24, zij zullen niet afwachten maar spoedig volgen met een koop-, betaal- en afleverknop. En als externe partijen straks jouw transacties beheren, ligt vroeg of laat margeverschraling op de loer. Oppassen geblazen dus!

Get big, get niche or accept.

Wil je als autobedrijf je voorbereiden op de beschreven ontwikkeling, dan heb je de keuze uit drie opties. In het eerste geval, ‘get big’, moet je zorgen dat je zó groot wordt dat je in staat bent om een eigen platform ontwikkelen. Denk hierbij aan grote jongens als Van Mossel en Stern Groep, die met een eigen platform de concurrentie aangaan. In het tweede geval, ‘get niche’, kies je voor onafhankelijkheid door in een nichemarkt te stappen. Neem bijvoorbeeld Italië in de Polder en Prins Esclusivo, hier is een klant de hoofdpersoon in de film die ‘Mobiliteitsbeleving’ heet. Persoonlijk contact, showroombezoek en aflevering zijn hier onmisbare schakels binnen het aankoopproces die je als klant gewoon niet wil missen. Beleving en emotie winnen het hier van online gemak. De derde optie, ‘accept’, spreekt voor zich: verander je niets, dan heb je de ontwikkelingen maar te accepteren en zul je je moeten aansluiten bij een bestaand platform.

Waarom een snelle groei bepalend is voor het succes Bynco

Om succesvol te worden zal Bynco stappen moeten maken. Grote stappen, welteverstaan (lees: ‘héél snel héél groot’). De tijd waarin die groei zich ontwikkelt zal bepalend zijn voor het succes. Als het te lang duurt, zal Bynco mogelijk ingehaald worden door partijen zoals Marktplaats en AutoScout24. Hoe het platform zich ook ontwikkelt, in alle gevallen geldt: autobedrijven moeten zich op de pure online autoverkoop voorbereiden. Doe je dit niet, dan loop je straks achteraan en ben je er in de toekomst alleen nog maar om auto’s af te leveren. Met als schrale troost dat dit afleveren straks makkelijker wordt dan ooit: sleutels aan de transporteur overhandigen, transportbrief onderteken en klaar. Welkom gemak, vaarwel marge.

Inspelen op nieuwe ontwikkelingen

Nieuwe initiatieven en ontwikkelingen kun je niet zomaar tegenhouden. Speel er daarom op in! Dit kan door te investeren, je kosten te minimaliseren en deze onder controle te houden. Want het handelsaanbod is klein en de B2B-prijzen onverminderd hoog. Met gelijkblijvende verkoopprijzen ligt marge verschraling op de loer.

Omarm jij nieuwe ontwikkelingen, of ga je ze liever uit de weg? Neem eens contact met mij op, ik praat graag met je verder over een toekomstbestendige strategie van jouw autobedrijf!

Schrijver


Michel van Roon
Michel van Roon - Senior Consultant / Oprichter

“Zonder weerstand geen glans”

Commercieel zwaargewicht en transformatiespecialist in de autobranche. In staat complexe materie plat te slaan in hapklare porties. Inspireert mensen en structureert processen. Tilt teams naar een hoger niveau met één doel voor ogen: plezier en prestatie samenbrengen.

Meer nieuws