In december hadden we in het kader van Cars&Company Remco de Vos te gast. Met hem spraken we over de gebruikte auto strategie voor de elektrische producten van BMW. Zijn aanbod om de vernieuwde BMW i3 te testen konden we natuurlijk niet afslaan. Michel van Roon, ging op pad met de i3.
Zoals je in bovenstaande video ziet, is de BMW i3 een fijne auto. Vol elektrisch is ondertussen een prima alternatief. Zeker met het huidige rijbereik. Het echte probleem zit echter in de plug-in hybrid auto’s die de laadpalen bezet houden. Dat kan het rijplezier van een puur elektrische auto danig in de war schoppen. En dan komt de bekende ‘range anxiety’ toch weer om te hoek zetten.
In de gebruikte auto markt zien we nog wel wat hobbels op de weg. De volgende kengetallen geven daar reden toe.
Daaruit resulteren de volgende omloopsnelheden:
Van deze omloopsnelheden wordt de used car professional in de regel zenuwachtig. En dat is dan ook het zorgelijke punt van de BMW i3.
Dat elektrische mobiliteit onstuitbaar is, ook wij zijn daarvan overtuigd. Maar wanneer de particuliere of klein zakelijke consument niet overtuigd raakt om een elektrische auto te kopen, dan loopt de verkoop van gebruikte elektrische auto’s een deuk op.
We geloven Remko de Vos van BMW Nederland als hij claimt dat voor de gebruikte i3’s als vanzelf een markt ontstaat (zie ook ons Cars&Company Vlog).
Maar vooralsnog laten de kengetallen nog een zorgelijk beeld zien. En dat is zonde want aan het gebruiksgemak van de BMW i3 ligt het niet.
[1] (24-5-2017, Autoscout24)
Commercieel zwaargewicht en transformatiespecialist in de autobranche. In staat complexe materie plat te slaan in hapklare porties. Inspireert mensen en structureert processen. Tilt teams naar een hoger niveau met één doel voor ogen: plezier en prestatie samenbrengen.